Blog Archives

Blog Archives

Hoe installeer of configureer ik de Star Bonprinter?

Handleiding installeren STAR TSP100 Bonprinter bij PlanCash.

1) Plaats de installatie cd van de bonprinter in de pc of download via http://www.starmicronics.com/support/default.aspx
Selecteer de juiste driver door het menu te volgen.

bonpr-01

En download de driver zoals onderstaand. Pak het zip bestand vervolgens uit.bonpr-02

2) Dubbelklik op Autorun(Toepassing) en pak het zip bestand vervolgens uit.

bonpr-03
3) Dubbelklik weer op Autorun(Toepassing)
4) Installeer de software.

bonpr-04

bonpr-05

5) Sluit de bonprinter aan.

6) Bij programma’s of app’s onder ‘StarMicronics’ ‘Hulpprogramma configuratie’. Dit is de Configuration Utility van de bonprinter en start deze op.
7) Dan ziet u een scherm met ‘Wilt u toestaan dat deze app wijzigingen aan uw pc aanbrangt?’ Klik op ‘ja’
8) Start het in “Modus Star line (standaard)” Klik op ‘ok’
9) Klik in de software utility op “JavaPos” links in het menu.
10) Klik op “create JavaPOS xml registry” of  “JavaPOS XML-registerbestand maken”
11) Zorg dat deze direct op de “C:\” schijf geïnstalleerd wordt
12) Klik “ok”
13) Klik bij het vakje POSprinter op “Add” of “Nieuwe toevoegen”
14) Zorg dat de naam in het invoer vakje dat tevoorschijn komt als volgt is: Star TSP100 Cutter (TSP143)_1
15) Klik op “ok”
16) Klik bij het vakje CashDrawer op “Add” of “Nieuwe toevoegen”
17) Zorg dat de naam in het invoer vakje dat tevoorschijn komt als volgt is:
Star TSP100 Cutter (TSP143)_CashDrawer_1
18) Klik op “ok”
19) Klik op de net aangemaakte regel (Star TSP 100Cutter(TSPCashDrawer of Kassalade143)_CashDrawer_1
20) Klik op “configure” of “Configureren”
21) Haal het vinkje bij active of actief weg
22) Klik op “Apply” of “Wijzigingen toepassen”
23) Sluit de software.

De bonprinter is nu volledig geïnstalleerd.
Als de bonprinter en kassalade niet meer werken:

  • Check even als er wel in de bonprinter een rol thermopapier zit!
  • Of doe de handleiding vanaf punt 6 nogmaals uitvoeren!

 

Hoe maak ik abonnementen aan in mijn kassa systeem?

Aanmaken abonnement

  1. Login als beheerder
  2. Klik op “Abonnementen overzicht” in het menu
    Afbeelding1
  3. Klik op de knop1 groene knop om een nieuw abonnement toe te voegen.
  4. Het abonnement detail scherm wordt getoond.
    Afbeelding2

In dit scherm kunnen de volgende instellingen gezet worden:

  • Abonnement naam: Naam van het abonnement dat later aan de klant gekoppeld wordt.
  • Betaling: Incasso(periodiek geïncasseerd) / directe betaling (eerste keer wordt het abonnement volledig afgerekend)
  • Eenheid: Duur van het abonnement
  • Aantal keer periode: Het aantal keer dat het abonnement afgerekend kan worden in de opgegeven duur van het abonnement.

 

 

  1. Klik op de knop1 groene knop(Voeg behandeling toe aan abonnement) om een of meerdere behandelingen op te nemen in het abonnement
    Afbeelding3

    • Kies de behandeling voor in het abonnement. De gegevens van de behandeling worden overgenomen.
    • Pas eventueel naam aan van de behandeling. (Deze wordt op de bon geprint), verkoopprijs, BTW en het grootboek aan.

 

 

Wijzigen Abonnement

  1. Login als beheerder
  2. Klik op “Abonnementen overzicht” in het menu
  3. Klik op de knop2wijziging knop om het abonnement te wijzigen. (Abonnementen die zijn gekoppeld aan een of meerdere klanten kunnen niet gewijzigd worden. Als het abonnement gewijzigd moet worden wijzig dan de status actief naar ‘nee’ en maak een nieuw abonnement aan.)
  4. Klik op de knop2wijziging knop op abonnementsregel niveau om de gekoppelde behandeling te wijzigen.

 

 

Abonnement toewijzen aan klant

  1. Login als beheerder of medewerker
  2. Klik op “klanten overzicht” en open de klanten kaart.
  3. Klik op het tabblad Abonnementen binnen de klanten kaart:
    Afbeelding4
  4. Klik op de knop1 groene knop om een nieuw abonnement toe te voegen aan de klanten kaart.
    Het abonnement detail scherm wordt geopend.
    Afbeelding5
  1. Selecteer het gewenste abonnement en pas eventueel de startdatum aan.
    • Afhankelijk van de betalingsvorm zal het bedrag per incasso of het volledige bedrag van de looptijd van het abonnement getoond worden.
    • Wanneer de einddatum is verstreken of het aantal keer in periode is bereikt wordt het abonnement automatisch op inactief gezet. Eventueel is dit ook handmatig aan te passen door het veld actief te wijzigen.

 

 

Abonnement afrekenen kassa

  1. Login als beheerder of medewerker
  2. Selecteer de klant. De lijst met behandelingen zal wijzigen naar lijst met Abonnementen. Als de klant gekoppeld is vanuit de Agenda naar de Kassa zal de lijst met abonnementen direct getoond worden.
    (Om te zien hoeveel keer de klant nog mag komen binnen de periode van het abonnement ga dan over het abonnement in de lijst. Een tooltip wordt getoond.)
    Afbeelding6
  3. Kies het juiste abonnement en klik op afrekenen.
  4. Om terug te keren naar de behandelingen lijst klik dan op de knopknop3
  5. Kies de afreken methode voor betaling.

 

 

Abonnement toekennen aan behandeling Agenda

  1. Login als beheerder
  2. Ga naar menu “Beheer”
  3. Klik op “Koppel behandelingen” het Behandeling koppelen overzicht wordt getoond.Afbeelding7
  4. Klik op knop4 het gele koppel icoon achter de derde kolom “Gekoppeld aan abonnement”. Het scherm Abonnement koppelen wordt geopend.
  5. Selecteer het abonnement en klik op knop4 het gele koppel icoon achter het abonnement.  Het abonnement is nu gekoppeld aan de behandeling van de Agenda

Abonnement verwijderen aan behandeling Agenda

  1. Login als beheerder
  2. Ga naar menu “Beheer”
  3. Klik op “Koppel behandelingen” het Behandeling koppelen overzicht wordt getoond.Afbeelding8
  4. Klik op knop5 het koppel verwijder icoon achter de derde kolom  “Gekoppeld aan abonnement”. De koppeling is verwijderd.

Rapportage(overzicht) abonnementen

  1. Login als beheerder
  2. Ga naar menu “Beheer”
  3. Klik op “Overzichten”
  4. Kies de rapportage “Overzicht Abonnementen”
  5. De abonnementen gekoppeld aan klanten worden getoond.
    Afbeelding9

 

Hoe stel ik de TWINFIELD (boekhoudprogramma) koppeling in?

Instellen Twinfield koppeling

Voor de Twinfield koppeling moet de volgende instellingen gezet worden:

Grootboek instellingen:

  1. Login als beheerder
  2. Ga naar menu “Beheer”
  3. Klik op “Grootboek Detail” het volgende scherm wordt geopend:
    Afbeelding1
    (Bovenstaand schermafbeelding is een voorbeeld van grootboek inrichting)
  1. Stel de grootboeken in voor:
    • Omzet  (grootboekrekeningen voor de behandelingen en producten)
    • Betaalmiddelen (grootboekrekeningen voor de betaalmogelijkheden)
    • Uitgaven (grootboekrekeningen voor kas uitgaven)
    • Kassa(Kas, Kassa in(geld dat toegevoegd is aan de kassa),Kassa uit(Geld dat uit de kassa genomen is), Kassa verschillen(Verschillen die na kassa opmaak geconstateerd is))

 

 

BTW instellingen:

  1. Login als beheerder
  2. Ga naar menu “Beheer”
  3. Klik op “BTW Detail” het volgende scherm wordt geopend:
    Afbeelding2
    (Bovenstaand schermafbeelding is een voorbeeld van BTW inrichting)
  1. Definieer per BTW het volgende:
    • BTW types (naam BTW binnen kassa systeem)
    • Fin BTW type (BTW code Twinfield)
    • BTW percentage (percentage BTW type)
    • Print op bon (BTW uitspliting op bon geprint moet worden)
    • Actief (BTW kan worden toegewezen aan behandelingen/producten)

 

 

 

Twinfield login gegevens:

  1. Login als beheerder
  2. Ga naar menu “Beheer”
  3. Klik op “Winkel Detail” en vul de volgende gegevens in met de gegevens van Twinfield:
    Afbeelding3
  • Financieel systeem (kies voor Twinfield)
  • Vul de administratie in.
  • Definieer het dagboek van Twinfield
  • Vul de login gegevens(gebruikersnaam, wachtwoord en omgeving) in met de Twinfield gebruiker die rechten heeft op de Twinfield webservice.
  1. Test of er verbinding gemaakt kan worden met Twinfield door op de testknop knop1 te klikken.
  2. Als het inloggen in Twinfield gelukt wordt de volgende melding getoond:
    Afbeelding4

 

 

Inzien Journaalpost Twinfield

  1. Login als beheerder
  2. Ga naar menu “Beheer”
  3. Klik op “Grootboek Detail”
  4. Klik op knop2 het blauwe journaalpost icoon.Het journaalposten overzicht worden getoond:
    Afbeelding5
  5. Journaalpost gegevens inzien kan door knop3 op de bewerk knop te klikken.
    Toewijzing van grootboek aan omzet, betalingen, uitgaven en kassa kunnen aangepast worden
  6. De journaalpost kan handmatig worden doorgezet naar Twinfield door op de knop4 knop “verstuurd journaalpost” te klikken.
    (Gebruik deze optie alleen als een fout is opgetreden na het opmaken van de kassa)
  7. Wanneer de technische webservice berichten ingezien dienen worden om bijvoorbeeld de foutmelding te achterhalen kan op de knop knop5 geklikt worden of de inhoud van het veld “verzoek bericht” / “antwoord bericht” te kopiëren en in een xml editor te openen.

 

 

Doorboeken Journaalpost Twinfield vanuit de kassa

  1. Wanneer de Twinfield instellingen zijn ingesteld wordt na elke kassa opmaak en geklikt is op “nieuw kassa bedrag”  gevraagd of de gegevens doorgezet moeten worden naar Twinfield.
    Afbeelding6
  2. Klik op “Ja” om de Kassa afsluiting gegevens te versturen.
  3. Wanneer de Journaalpost succesvol is verwerkt door Twinfield wordt het Twinfield documentnummer getoond.
    Afbeelding7
    Als een foutmelding wordt weergegeven ga dan naar “Inzien Journaalpost Twinfield